måndag 11 februari 2008

Slipa, solsken och smutsiga fönster

Som bekant gjorde mannen i huset bokstäver till barnens namn. Sedan var min uppgift att slipa och måla... men hur trist det är. Första bokstaven slipades med mycket möda och med en noggrannhet som heter duga. Andra och tredje med lite mindre engagemang, för att sedan slipa de resterande bokstäverna med en väldans fart, om det var för att jag fick in en viss teknik eller om jag helt enkelt slavade, de kan ju diskuteras :)

Och så är det ju de här med vårsolen!
Visst är det ju underbart, men när man ibland sitter hemma på dagarna med nosen över böckerna, så händer det att blicken glider iväg och ut genom fönstret där den härliga vårsolen visar sig, och de är då man ser eländet...
Hur kan fönstrena ha blivit så smutisiga på bara en vinter ...pust! För att inte tala om allt damm som syns så bra.
Nåja än är det lite för kallt ute för att sätta igång och putsa, men vårgardiner blev det. Köpte längder som jag sydde till rullkappor. Som för andra kanske skulle ta en si så där 15 minuter, tog väl hela kvällen och halva natten innan jag var klar. Och ni ska veta att jag hade ett finger med i spelet när vi valde hur många fönster vi skulle ha i utbyggnaden...Inte mindre än SEX stycken. Undra vad jag tänkte på just då, inte gardiner i allafall!


Och så har jag fyndat, köpte både bäddset och ett överkast för en inte alltför stor summa pengar.
De ska bäddas med i Elliots säng när det är målat och klart.
Ha de gott / Jennie

18 kommentarer:

Anonym sa...

Fint till pojkens rum, min lilla gumma har såna stolar åxå...fin gardin!!! å bäddsetet var ju underbart, kommer ju att bli HUR FINT SOM HELST!
kramis

MiaMaria sa...

Här har det jobbat flitift på bokstäverna...själv har jag bara skrivit ut en bokstav på nätet....

Så bra det blev.....

HA´det så gott!
Miamaria

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har :) Jag länkar till dig från min blogg, hoppas det är okej!

Ha det så bra :)

Anonym sa...

Godmorgon,

Blev full i skratt när jag läste ditt inlägg. Vi har båda förfasat oss över solens inverkan...;0) Jag skrev mitt i går men publicerade det inte förrän nu på morgonen. Två själar samma tanke!!

Har beställt Viggon nu :0)

~Livet i byn

Maria sa...

Vet vad du menar, börjar med stor nogranhet och sedan vill man bara ha det klart! Ser inte ut att vara någon större skillnad på bilden. Fina blev de i alla fall. Gillar bäddsättet oxå. Vi ha lite nytt till sovrummet här hemma!

Åsa sa...

Hej!
Hittade till din mysiga sida via gröna huset!! Du har verkligen bra smak vad det gäller inredning!!! Måste få fråga vad det fina bäddsetet kommer ifrån?
Ha en bra dag!
Åsa

husnummer30 sa...

Hi Hi - ja jag väljer att ignorera våra fönster in i det sista...tänker INTE börja med dem ännu.

Vad fint det blev med namnen, inte märks det någon skillnad på slipningen inte. Iaf inte på långt håll...och vem ska egentligen gå med lupp och kolla?

Ha det bra! //Jill.

tinaminastina sa...

Kul att fynda!! Vilka fina bokstäver...bra att göra själv,jag tittade på sådana på Village,de kostade nästan hundralappen styck!! Här är det mulet idag,som tur är...så man inte ser sina smutsiga fönster..då kan jag vänta ett tag till med fönstertvätt!!
ha det gott!
tina

Karin i Villa Grå sa...

Vilka läckra bokstäver, och vilket fint namn din son har! Jag gillar namnet Elliot skarpt!

Kollade ditt förra inlägg och ni hade gjort vitrindörrarna riktigt fina. Vilket lyft!

Kram!

Karin

jennys hus sa...

läckra bokstäverna var, för att inte tala om gardinerna,om du har lust får du gärna berätta hur du gjort dom? jag är värdelös på att sy gardiner men kanske att jag fixar det om jag får en beskrivning:-)
Kram/jenny

Sara sa...

De där bokstäverna är bara så vackra, men kan tänka mig vilket slitgöra det måste varit. Fina gardiner du sytt, har du nåt tips till mig som snart ska ge mig hän och sy min första hissgardin?!

Villa elva-kulla sa...

Hej Åsa!
Bäddsetet kommer ifrån Hemtex, och såldes för halva priset. Riktigt fynd!
/ Jennie

Anonym sa...

Helt otroligt fint hem du har! Så detaljrikt och en tanke bakom allt! Jag hoppas mitt hem är på väg åt det hållet med:) Den vita stolen är ju jättefin, har varit på jakt efter något liknande... Så får man fråga vart du hittade den? Jag lägger till denna bloggen till mina favoriter:) På återseende:)

Anonym sa...

Var lite för snabb på tangenterna! Kommentaren ovan är från mig:)
Kram kram

Pernilla sa...

Så fina de är barnens bokstäver.. och jag kan lugnt säga att jag känner igen mig i att inte orka slipa riktigt såå mycket som man skulle behöva.. allt ska ju vara klart och det är nu är mitt motto.

fina fönster har ni oxå, gillar kryss (har vi me)men de är ju mindre kul att tvätta..

Ha det gott /pernilla

vitating sa...

Tack för inlägget hos mig! Så fina bokstäver!!! Vet vad du menar med skitiga fönster, hmmmmm....ser nästan inte ut, hi hi.

Kram Vitating

Villa elva-kulla sa...

Jeanette! Jag kommer inte in på din sida. Vad har du för blogg adress?
/ Jennie

Me sa...

Vet inte vad jag gör för fel... Men min sida är www.jeanettestankar.blogspot.com Titta gärna in!
Kram