lördag 8 mars 2008

Sommardrömmar...

De har tagit ett tag för mig att upptäcka de där med trädgård...sakta men säkert har de smygit sig på allt eftersom, och hur roligt de är. Har ju haft allt annat än gröna fingrar, men för ett par år sedan planterade/sådde jag gräsmatta, och de lyckades...inte på första försöket, eftersom jag inte vattnade så mycket som jag borde, men andra gången gick de bra...och mina händer blir bara grönare och grönare för varje sommar *hoppas kan man ju alltid*! Så nu börjar väl vandringen mot en njutfull trädgård.

De här är en del av vår baksida, som jag har så många planer och drömmar om...
Två tallar har fällts och har tjänstgjort som uppvärmning i huset i säkert två veckor nu i vinter :)


Tänk er en uteplats med nån vägg av stenmur, och nån med vita vindskydd gärna med kryss. Zinkkrukor med pelargoner, tak och skiffergolv, utegrupp i vitt, eller bara en blomstrande uteplats med segeltak där man kan slå sig ner i solen med en tidning eller en bra bok.

Eller bara nått sånt här...(bild hittat någonstans i cybervärlden)

Å så älskar jag ju gångar, tycker de är så mysigt med trädgårdar med gångar och rumsindelning.

Och kanske en stenmur längs hela tomten...med en trapp ner till gräsplätten eller uteplatsen *inte aktuellt, om det inte rasar in pengar i form av en enorm vinst :)*.

14 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Låter som ljuvliga drömmar! Hoppas att du får uppfylla ett par av dem redan i år!

Fortatt skön helg, kram!

Malin sa...

jätte fina bilder tack för det!
Är precis igång med att skall starta "trädgårdsklubb" och behöver mycket inspiration.

hälsningar
Malin

Anonym sa...

Trädgårdar är fantastiska. När vi sålde vårt förra hus hade mitt arbete gett lön för mödan och en lummig blommande trädgård lämnade vi över till våra nya köpare.

Här i det nya huset fanns ingenting. Jag fick panik och tokplanterade i höstas. Min förhoppning är att det i alla fall ska ge en liten början nu till våren.

~Livet i byn

Anonym sa...

Vilken härlig stor gräsmatta ni har. Ja det är guld värt att ha en uteplats att ha som ett extra rum under sommarhalvåret...behövs inte vara något stiligt inglasat utan som det du visar, fint, ha de bra

jennys hus sa...

oj,oj,oj jag ser det framför mig:) har också mycket planer eller snarare drömmar;) om trädgården. Men några ska man väl ändå kunna förverkliga i sommar:) Kram/jenny

Anonym sa...

Åhh jag vill fixa i trädgården NU! Kul att gå och pula där nu när solen tittar fram:) Kram

Södralycke sa...

vilka härliga bilder, längtar efter trädgårdssäsongen nu! Och vilken härlig gräsmatta! Vi har pratat i tre år om att riva upp vår "mossmatta" och så gräs, kanske blir det i år? :)

kram!

IKT i min vardag sa...

Åhh vilka härliga planer du har för trädgården! Önskar att jag hade en trädgård att planera för. Får duga med balkongen så länge där det ska bli nya möbler och vackra träd (brukar faktiskt ha ett stort olivträd och en dvärgsyren bl a där ute...blir en liten oas). Härligt iallafall att tänka och planera inför den härliga årstiden som kommer!

Ha en bra vecka!
Kram Linda

www.gottablandat.wordpress.com sa...

Härliga drömmar du har! Hoppas du far chansen att uppfylla dem! Jättefina bilder, man börjar verkligen känna sugetoch längtan efter sommaren!! ha en bra dag!

Me sa...

Åh vad glad jag blev för din kommentar på min sida!! Det börjar falla på plats i dotterns rum nu. Bara övriga hemmet kvar...:) Men det gör inget för det är ju kul!! Idag har det varit vårkänslor i hela vår familj och du spädde ( heter det så?:)på det ordentligt med dina sommar bilder. Härliga trädgård!!
Ha det bäst!

Anonym sa...

Tack gulliga du för dina gulliga ord...Du har det själv jättefint hemma hos dig, alltid kul att se hur människor bor..ha en jättefin dag

Sara sa...

Vilken härligt grönskande baksida ni har, kan tänka mig att barnen tycker att backen där är riktigt kul sommar som vinter! Ha det så fint:)

Cin sa...

Härliga sommar/trädgårdsdrömmar! Jag har ett par sådana jag också, får se hur många som blir verklighet i år... :)
Ha en skön onsdag. Kram Cin.

tinaminastina sa...

Å vad härligt att drömma och planera om trädgården! Härlig bild! Vi har haft vår trädgård i sexton år nu...och har massor med drömmar kvar,men det är väl så det ska vara.Vi har ett stort köksland som jag älskade påta i innan..men nu med min värk så lutar det åt att vi ska minska ner det och göra nåt annat där...det finns ju massor man vill göra!!!
ha det gott å kram!
tina